Jdi na obsah Jdi na menu
 


Seminární práce - říkadla

 

1)         Šel Janeček na kopeček

            hnal před sebou pět oveček

            a šestého berana

            se zlatýma rohama

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)Motivace:    a)Ptám se dětí jestli neznají nějakého Jana nebo někoho komu se říká Janek, pokud se ozvou samé záporné odpovědi řeknu jim že já jednoho znám a on

 má nějaké zvíře. To zvíře žije na farmě a jestli uhodnou jaké zvíře janek má. Jakmile se dostaneme k ovcím nebo k beranovi  nabídnu jim pohádku o Jankovi a ovečkách.

 

                                   b)Povídám si s dětmi o zvířatech na farmě, o tom co jedí a o tom jak vypadájí, jaké vydávají zvuky atd. Nejdéle si povídáme o ovcích a beranech.

Nabídnu jim říkanku o ovečkách které šly s beranem a s Jankem na kopeček.

 

3)Postup:       Řeknu dětem říkadlo, nejprve první část říkadla a nechám je aby ji třikrát zopakovaly.

                                   Stejným způsobem nacvičíme i druhou část říkadla.

                                   Zkusíme dát říkadlo dohromady. 3x zopakujeme celé říkadlo

                                   Začneme si hrát s dinamikou aby si děti lépe zapamatovaly text říkadla. Říkadlo opakujeme tiše, hlasitě,     velmi hlasitě...

                                   Začneme si hrát i s výrazem. Říkadlo opakujeme s různým výrazem. smutně, vesele, nešťastně, tajemně...

                                   Zahraji si s dětmi na štafetu. ukazuji střídavě na děti a oni postupně odříkávají verše které na ně vyšli.

                                  

Voice band:               Děti si rozdělím do čtyř skupin. První skupina bude odříkávat říkadlo. Další tři skupiny se budou držet rytmických figur...

                                                                                               1)

 

 

 

 

 

                                                                                              2)

 

 

 

 

3

                                   Rozdělím mezi děti orfovy nástroje a podle rytmické figury z voice bandu je nechám improvizovat.

                                   Otázka, odpověď: zazpívám první část říkadla a dítě na které ukáži musí říkadlo dozpívat, použije část mojí melodie

                                   ale říkadlo jinak zakončí.

 

 

4)Pohybové zpracování:

                                  

                        Šel Janeček na kopeček                     dupání (náznak chůze)

                        hnal před sebou pět oveček               náznaky mrskání proutkem, mečení, zvonění zvonečku

                        a šestého berana                                 náznaky mrskání proutkem, mečení, zvonění zvonečku

                        se zlatýma rohama                             ukazování rohů