Prostorová orientace
6. 4. 2010
Prostorová orientace
Než se začnete věnovat prostorové orientaci, ujistěte se, že dítě dobře ovládá své tělesné schéma, protože se v prostoru orientuje pomocí svého těla. Poté co dítě objevilo své tělo, zjišťuje pozici, kterou zaujímá vzhledem k předmětům, jež ho obklopují, a vytváří si soubor vztahů mezi vlastními pohyby a pohyby okolního prostředí. Dítě rozeznává prostorové pojmy - před, za, vedle, nahoře, dole, nad, pod, blízko, daleko atd. Protože není snadné osvojit si tyto pojmy, je třeba využít všech příležitostí, které se naskytnou, aby si je dítě ověřovalo. Musíme mu pomoci, aby se je naučilo znát, aby si je zapamatovalo.
Jakmile se dítě umí orientovat v prostředí, které ho obklopuje, snadněji chápe grafické a numerické znaky, které se od sebe navzájem odlišují formou, velikostí a orientací. Dítě, které má problémy s prostorovou orientací, má potom i tendenci k obracení písmen, protože si nevšímá jejich orientace. Může zaměňovat hlásky p, b, d, protože nerozlišuje, zda je bříško nahoře, dole, vlevo, nebo vpravo. Stejné je to i v případě většiny číslic. Schopnost orientace v prostoru se tedy uplatňuje při čtení a psaní. Dítě si uvědomuje odlišnost mezer mezi písmeny, slovy a větami. Jakmile se začíná učit číst a psát, snadno chápe, že znaky se čtou a píšou zleva doprava, že řádky jsou uspořádány shora dolů, že písmena mají přesně stanovenou formu a orientaci a přesně určené místo ve slabice, stejně tak jako slabika má své místo ve slově a jednotlivá slova ve větě.
Jakmile se dítě umí orientovat v prostředí, které ho obklopuje, snadněji chápe grafické a numerické znaky, které se od sebe navzájem odlišují formou, velikostí a orientací. Dítě, které má problémy s prostorovou orientací, má potom i tendenci k obracení písmen, protože si nevšímá jejich orientace. Může zaměňovat hlásky p, b, d, protože nerozlišuje, zda je bříško nahoře, dole, vlevo, nebo vpravo. Stejné je to i v případě většiny číslic. Schopnost orientace v prostoru se tedy uplatňuje při čtení a psaní. Dítě si uvědomuje odlišnost mezer mezi písmeny, slovy a větami. Jakmile se začíná učit číst a psát, snadno chápe, že znaky se čtou a píšou zleva doprava, že řádky jsou uspořádány shora dolů, že písmena mají přesně stanovenou formu a orientaci a přesně určené místo ve slabice, stejně tak jako slabika má své místo ve slově a jednotlivá slova ve větě.
Mezi druhým a šestým rokem se tedy dítě musí naučit prostor vnímat, orientovat se v něm, osvojit si prostorové pojmy a umět s prostorem zacházet.
Věk 2 až 3 roky
Ve dvou až třech letech dítě vystupuje vzhůru, sestupuje dolů, svým tělem prozkoumává horizontálně i vertikálně prostor, prostřednictvím modelování poznává obrysy předmětů a jejich rozměry. Vlastní činností si ověřuje své místo v prostoru i umístění rozličných předmětů. Chápe pojmy jako nahoře a dole a získává představu o pojmech uvnitř a vně.
Cvičení
1. Dítě leze nebo se plazí pod stolem, pod židlí.
2. Dítě chodí kolem židlí rozestavěných po místnosti, aniž by se jich dotklo
3. Dítě se pohybuje okolo různých předmětů v místnosti - může se plazit, lézt po čtyřech, chodit vzpřímeně.
4. Rozmístěte několik hraček po místnosti. Jakmile tlesknete, dítě jednu zvedne a volně se prochází okolo ostatních hraček. Na druhé znamení dítě položí hračku na stejné místo, ze kterého ji sebralo. Pokračujte v této činnosti s ostatními hračkami.
5. Na vaši žádost se dítě posadí na židli, proleze pod stolem atd.
6. Požádejte dítě, aby šlo do předsíně, do koupelny atd.
7. Dítě se schovává za dveře, stoupne si před židli, za pohovku, před stůl.
2. Dítě chodí kolem židlí rozestavěných po místnosti, aniž by se jich dotklo
3. Dítě se pohybuje okolo různých předmětů v místnosti - může se plazit, lézt po čtyřech, chodit vzpřímeně.
4. Rozmístěte několik hraček po místnosti. Jakmile tlesknete, dítě jednu zvedne a volně se prochází okolo ostatních hraček. Na druhé znamení dítě položí hračku na stejné místo, ze kterého ji sebralo. Pokračujte v této činnosti s ostatními hračkami.
5. Na vaši žádost se dítě posadí na židli, proleze pod stolem atd.
6. Požádejte dítě, aby šlo do předsíně, do koupelny atd.
7. Dítě se schovává za dveře, stoupne si před židli, za pohovku, před stůl.